It-udgifterne risikerer at løbe løbsk i den offentlige sektor – presses af ”urimelige licensstigninger”
To ud af tre offentlige organisationer oplever, at de har stigende omkostninger til it. Stadig flere skattekroner går i tech-selskabernes lommer – blandt andet på grund af ”urimelige licensstigninger”, lyder det fra offentlige beslutningstagere. Alligevel arbejder kun hver fjerde offentlige organisation på at bremse udviklingen.
Der bruges flere og flere penge på it og digitalisering i den offentlige sektor. Desværre går de øgede udgifter ikke kun til at forbedre velfærden og driften i den offentlige sektor, for stigningerne skyldes i høj grad også, hvad man i den offentlige sektor betegner som ”urimelige licensstigninger”.
Det viser nye tal fra Rambøll og Dansk IT’s årlige undersøgelse IT i praksis®. I undersøgelsen svarer 58 pct., at de inden for de seneste 12 måneder har oplevet urimelige licensstigninger.
"Digitaliseringen af den offentlige sektor buldrer afsted, og hvis vi bygger flere løsninger, koster det naturligvis også flere penge. Men når hele 58 pct. af de offentlige organisationer vurderer, at de bliver udsat for urimelige licensstigninger, så er sagen en anden. Det er penge, vi kunne bruge på flere kræftbehandlinger eller bedre ældrepleje,” siger Ejvind Jørgensen, formand for udvalget for it i den offentlige sektor i Dansk IT.
”Vi skal sikre, at vi får mere regulær værdi for borgerne ud af it-investeringerne. Vi skal investere klogt og have fokus på, at den offentlige sektor bevarer kontrollen og beslutningskraften i forhold til digitaliseringen. Uanset hvor mange penge vi bruger, gælder det om at få så meget ud af dem som muligt. Som i alle forhold gælder det om at holde gevinsterne ved digitalisering op mod omkostningerne. Vi digitaliserer ikke for digitaliseringens skyld, men for at skabe samfundsmæssige gevinster. Det er derfor afgørende, at vi sætter disse gevinster op mod omkostningerne, når vi skal vurdere nytteværdien", siger han.
Undersøgelsen viser også, at to ud af tre offentlige organisationer oplever en stigning i deres samlede it-omkostninger. Pengene bruges især på drift, forvaltning og vedligehold, mens næsten lige så mange går til udviklingsaktiviteter.
67 pct. bekræfter, at de har en flerleverandørstrategi, der skal gøre dem mindre afhængige af bestemte leverandører. Men kun 24 pct. har et aktivt reduktionsprogram for deres it-omkostninger. Desuden har kun 26 pct. i det seneste år genforhandlet aftaler, mens 33 pct. ikke har genforhandlet nogen af deres aftaler.
En aktiv indsats for at reducere it-omkostninger tager typisk udgangspunkt i et solidt datagrundlag, som kun 33 pct. af de adspurgte råder over. Desuden vurderer 26 pct., at de "slet ikke" har it-finansielle kompetencer.
Dette års IT i praksis® dokumenterer således, at der i mange offentlige organisationer findes et stort potentiale til mere effektiv udnyttelse af it-budgetterne baseret på et struktureret datagrundlag og løbende opfølgning på, hvordan midlerne bliver brugt.
”Vi anbefaler, at man i det offentlige arbejder målrettet med flerleverandørstrategier, så man bevarer og styrker muligheden for at sige fra over for urimelige licensstigninger. Samtidig er det afgørende, at man løbende kortlægger, hvad it-udgifterne går til, og at man er skarp på, om man får tilstrækkelig værdi ud af investeringerne. Det er ikke nødvendigvis et problem, at udgifterne stiger, men hvis værdiskabelsen ikke stiger tilsvarende, så kan det blive til en markant udfordring over tid,” forklarer Asger Højen Danielsen, direktør i Rambøll Management Consulting.
Den private sektor afrapporteres på baggrund af et repræsentativt udsnit af Danmarks største virksomheder, der indgår i Børsens seneste top-1000 virksomhedsoversigt. Fra den private sektor har 112 it-ansvarlige og 37 forretningsansvarlige deltaget. Fra den offentlige sektor har 85 it-ansvarlige og 60 forretningsansvarlige på kommunalt, regionalt og statsligt niveau deltaget. For at kunne tegne et fyldestgørende billede af både holdninger, udfordringer og tendenser er der skelnet mellem den offentlige og den private sektor i en hhv. dansk- og engelsksproget rapport. IT i praksis® er gennemført i perioden fra april til august 2024. I borgerundersøgelsen, er der gennemført en online meningsmåling blandt 1.025 danske borgere i perioden fra den 22. juli til den 31. juli. Resultaterne fra borgerundersøgelsen fremgår af den danske udgave af IT i praksis®.
Hent IT i praksis® 2024-2025
Det viser nye tal fra Rambøll og Dansk IT’s årlige undersøgelse IT i praksis®. I undersøgelsen svarer 58 pct., at de inden for de seneste 12 måneder har oplevet urimelige licensstigninger.
"Digitaliseringen af den offentlige sektor buldrer afsted, og hvis vi bygger flere løsninger, koster det naturligvis også flere penge. Men når hele 58 pct. af de offentlige organisationer vurderer, at de bliver udsat for urimelige licensstigninger, så er sagen en anden. Det er penge, vi kunne bruge på flere kræftbehandlinger eller bedre ældrepleje,” siger Ejvind Jørgensen, formand for udvalget for it i den offentlige sektor i Dansk IT.
”Vi skal sikre, at vi får mere regulær værdi for borgerne ud af it-investeringerne. Vi skal investere klogt og have fokus på, at den offentlige sektor bevarer kontrollen og beslutningskraften i forhold til digitaliseringen. Uanset hvor mange penge vi bruger, gælder det om at få så meget ud af dem som muligt. Som i alle forhold gælder det om at holde gevinsterne ved digitalisering op mod omkostningerne. Vi digitaliserer ikke for digitaliseringens skyld, men for at skabe samfundsmæssige gevinster. Det er derfor afgørende, at vi sætter disse gevinster op mod omkostningerne, når vi skal vurdere nytteværdien", siger han.
Undersøgelsen viser også, at to ud af tre offentlige organisationer oplever en stigning i deres samlede it-omkostninger. Pengene bruges især på drift, forvaltning og vedligehold, mens næsten lige så mange går til udviklingsaktiviteter.
67 pct. bekræfter, at de har en flerleverandørstrategi, der skal gøre dem mindre afhængige af bestemte leverandører. Men kun 24 pct. har et aktivt reduktionsprogram for deres it-omkostninger. Desuden har kun 26 pct. i det seneste år genforhandlet aftaler, mens 33 pct. ikke har genforhandlet nogen af deres aftaler.
En aktiv indsats for at reducere it-omkostninger tager typisk udgangspunkt i et solidt datagrundlag, som kun 33 pct. af de adspurgte råder over. Desuden vurderer 26 pct., at de "slet ikke" har it-finansielle kompetencer.
Dette års IT i praksis® dokumenterer således, at der i mange offentlige organisationer findes et stort potentiale til mere effektiv udnyttelse af it-budgetterne baseret på et struktureret datagrundlag og løbende opfølgning på, hvordan midlerne bliver brugt.
”Vi anbefaler, at man i det offentlige arbejder målrettet med flerleverandørstrategier, så man bevarer og styrker muligheden for at sige fra over for urimelige licensstigninger. Samtidig er det afgørende, at man løbende kortlægger, hvad it-udgifterne går til, og at man er skarp på, om man får tilstrækkelig værdi ud af investeringerne. Det er ikke nødvendigvis et problem, at udgifterne stiger, men hvis værdiskabelsen ikke stiger tilsvarende, så kan det blive til en markant udfordring over tid,” forklarer Asger Højen Danielsen, direktør i Rambøll Management Consulting.
Om IT i praksis®
For 29. år i træk har Rambøll Management Consulting i samarbejde med Dansk IT gennemført den omfattende undersøgelse IT i praksis®, som kortlægger aktuelle udfordringer, tendenser og muligheder, som danske virksomheder og myndigheder møder i deres bestræbelser på at skabe værdi gennem digitalisering. Rapporten giver desuden indblik i borgernes holdning til digitalisering i den offentlige sektor, myndighedernes brug af kunstig intelligens i afgørelser, borgernes beredskab i en eventuel krisesituation, samt hvordan de forholder sig til samfundsmæssige bidrag til bæredygtighedsagendaen.Den private sektor afrapporteres på baggrund af et repræsentativt udsnit af Danmarks største virksomheder, der indgår i Børsens seneste top-1000 virksomhedsoversigt. Fra den private sektor har 112 it-ansvarlige og 37 forretningsansvarlige deltaget. Fra den offentlige sektor har 85 it-ansvarlige og 60 forretningsansvarlige på kommunalt, regionalt og statsligt niveau deltaget. For at kunne tegne et fyldestgørende billede af både holdninger, udfordringer og tendenser er der skelnet mellem den offentlige og den private sektor i en hhv. dansk- og engelsksproget rapport. IT i praksis® er gennemført i perioden fra april til august 2024. I borgerundersøgelsen, er der gennemført en online meningsmåling blandt 1.025 danske borgere i perioden fra den 22. juli til den 31. juli. Resultaterne fra borgerundersøgelsen fremgår af den danske udgave af IT i praksis®.
Hent IT i praksis® 2024-2025
"Det er penge, vi kunne bruge på flere kræftbehandlinger eller bedre ældrepleje"