Alt for få offentlige organisationer har sat mål for CO2-reduktioner
Det offentlige mangler mål for grøn omstilling. Danskerne forventer mere, og særligt staten halter efter udviklingen. Det viser en ny undersøgelse fra Rambøll Management Consulting og Dansk IT.
Med en indkøbsmuskel på over 400 milliarder årligt kan det offentlige gøre en kæmpe forskel i den grønne omstilling. Nu viser tal, at kun 30 pct. af de offentlige organisationer har sat konkrete mål for deres CO2-reduktioner. 43 pct. har slet ikke eller kun i lav grad sat CO2-reduktionsmål. Det fremgår af undersøgelsen IT i praksis®, som udgives af Rambøll Management Consulting i samarbejde med Dansk IT.
Værst ser det ud i staten, hvor kun 6 pct. har sat sig konkrete mål, hvorimod halvdelen af kommunerne giver udtryk for, at de har målsætninger på plads.
”Det kræver en indsats fra hele organisationen at lykkes med CO2-reduktioner, og derfor er det bekymrende, at kun halvdelen af de offentlige organisationer i praksis har konkrete mål for CO2-reduktioner. Hvis man ikke har sat mål, hvordan ved man så, hvilken vej man skal gå, hvad man skal prioritere, hvad man skal investere i og hvordan skal man følge op,” spørger Asger Højen Danielsen, direktør i Rambøll Management Consulting.
Undersøgelsen viser samtidigt, at hver femte offentlige organisation end ikke har sikret ledelsesmæssig opbakning og viden om den grønne omstilling.
”Der er brug for at topledelserne tager ejerskab,” understreger Asger Højen Danielsen. ”Ellers risikerer vi, at omstillingen bliver en opgave for de få, og ikke en fælles indsats i organisationerne.”
Borgerne vil have mere grøn omstilling
Danskerne har et klart ønske om, at det offentlige investerer i at nedbringe sin udledning af drivhusgasser. Ifølge IT i praksis® mener 66 pct., at det er “vigtigt” eller “meget vigtigt”, at samfundet bruger penge på at blive CO2-neutralt. 76 pct. mener tilsvarende, at genbrug og bedre ressourceudnyttelse er værd at bruge penge på som samfund.
Klimaaftrykket fra de offentlige indkøb udgjorde i 2021 16 millioner ton CO2-ækvivalenter, ifølge Energistyrelsen. Det er en stigning på 12 pct. siden 2019.
”Som en af de største og stærkeste løftestænger kan det offentlige indkøb være med til at spille en signifikant rolle i den grønne omstilling, hvis miljø- og klimahensyn bliver mainstream i offentlige udbud. Det kræver, at man implementerer digitale tiltag til at fremme bæredygtighed, så man har data og dokumentation på plads til at måle på,” siger Ejvind Jørgensen, formand for Dansk IT’s udvalg for it i den offentlige sektor.
IT i praksis® viser imidlertid, at næsten halvdelen (43 pct.) af offentlige organisationer slet ikke eller kun i lav grad har skabt overblik over organisationens data om aktiviteter og forbrug med betydning for bæredygtighed. 45 pct. har ikke eller kun i lav grad dokumenteret forbrug og miljøpåvirkning fra deres aktiviteter. Og kun 15 pct. har implementeret digitale værktøjer til bæredygtighedsregnskab. ”Bæredygtighed rimer på digitalisering i vores digitale tidsalder. Men det offentliges begrænsede udnyttelse af intelligente, digitale løsninger, der kan gøre offentlige organisationer grønnere og smartere, bremser indfrielsen af Danmarks klimaambitioner,” siger Ejvind Jørgensen og tilføjer:
“Det er desuden vigtigt, at vi ikke kun beskæftiger os med myndighedernes egne reduktioner af CO2 via deres indkøb. En række af dem udøver jo også direkte regulering på klima-, miljø- og energiområdet via lovgivning. Jo hurtigere disse reguleringer rulles ud, jo hurtigere opnår vi konkrete CO2-besparelser hos borgerne og vores godt 300.000 virksomheder. Derfor er det vigtigt med effektive it-løsninger, som kan implementeres hurtigt og sikkert. Ambitiøse mål og lovgivning kombineret med effektiv implementering via målrettede it-løsninger har således også potentiale til at udløse enorme klimaforbedringer”.
Om IT i praksis®
For 29. år i træk har Rambøll Management Consulting i samarbejde med Dansk IT gennemført den omfattende undersøgelse IT i praksis®, som kortlægger aktuelle udfordringer, tendenser og muligheder, som danske virksomheder og myndigheder møder i deres bestræbelser på at skabe værdi gennem digitalisering. Rapporten giver desuden indblik i borgernes holdning til digitalisering i den offentlige sektor, myndighedernes brug af kunstig intelligens i afgørelser, borgernes beredskab i en eventuel krisesituation, samt hvordan de forholder sig til samfundsmæssige bidrag til bæredygtighedsagendaen.
Den private sektor afrapporteres på baggrund af et repræsentativt udsnit af Danmarks største virksomheder, der indgår i Børsens seneste top-1000 virksomhedsoversigt. Fra den private sektor har 112 it-ansvarlige og 37 forretningsansvarlige deltaget. Fra den offentlige sektor har 85 it-ansvarlige og 60 forretningsansvarlige på kommunalt, regionalt og statsligt niveau deltaget. For at kunne tegne et fyldestgørende billede af både holdninger, udfordringer og tendenser er der skelnet mellem den offentlige og den private sektor i en hhv. dansk- og engelsksproget rapport.
IT i praksis® er gennemført i perioden fra april til august 2024.
I borgerundersøgelsen, er der gennemført en online meningsmåling blandt 1.025 danske borgere i perioden fra den 22. juli til den 31. juli. Resultaterne fra borgerundersøgelsen fremgår af den danske udgave af IT i praksis®.
Hent IT i praksis® 2024-2025
"Hvis man ikke har sat mål, hvordan ved man så, hvilken vej man skal gå, hvad man skal prioritere, hvad man skal investere i og hvordan skal man følge op”